Sunday, November 15, 2009

Episod: Bagaikan Khadijah di hati Rasulullah S.A.W

Semlm hujn lebt sgt2...
aku yg begitu boring masuk kedlm bilik bacaan
utk mencari novel2 yg lama utk dikhatam kan sekali lg...
dlm mencari2 aku terpegang sebuah buku yg dh lama jg ku
beli tapi belum sempat aku membaca
Bagaikan Khadijah di hati Rasulullah
penulisnya Zamri Mohamad & Imran Yusof
Cerita didlm buku ni sungguh menarik antaranya
yg paling aku minati kisah Norlina Alawi yg bertekad mahu memelihara seorng
bayi yg berkemunkinan menghidap penyakit AIDS kerana ibunya adalah penagih dadah yg sudah dijangkiti.
Antara petikan kata2 dr suaminya:
"Sebagai suami, hati saya cukup terusik apabila kepenatan dan
susah payah Lina ditabur fitnah dan kata nista
hanya semata-mata ingin memberi sesuap nasi kepada anak-anak yatim."
-Mejar Roslan Zakaria-

yg lain-lain adalah:-
-Syurga Dunia Alam Perkahwinan
-Tingkah lelaki moden mencari cinta
-Sandaran bahagia
-layanan Buat bernama Suami
- Indah di mata dekat di hati
-Punca si dia berjauh diri
- Rumah itu Syurga kita
dan ada huraian-huraian di setiap tajuk...
dlm byk2 cerita... 1 kisah yg paling aku gemari :-
Isteri saya selalu berleter...
Seorg lelaki Badwi berkunjung ke rumah Umar al-Khattab krn hendak mengadu mengenai isterinya yg selalu meninggikan suara & memaki dirinya. Tetapi apabila dia tiba di rumah Umar, dia mendgr isteri Umar jg sedng berleter kepada Umar.
Lelaki Badwi itu terfikir,
Org Badwi :"Sedangkan pemimpin negara ini pun tidk terlepas drpd leteran isterinya,
sama jglah keadaan beliau sepertiku"
Lelaki Badwi terfikir & bercadng berpatah blk dan melangkah pulang.
Umar keluar & ternampk beliau, lalu dipanggil & ditanya
Umar : "Apakah hajat kamu ke sini?"
Org Badwi: "Sy hendk mengadu kpd kamu yg isteri sy selalu berleter & memaki sy.
Tetapi apabila sy tiba ke sini, sy dapati tuan jg senasib dgn sy."
Umar: "Isteriku ini memberi ketenangan kepd diri. Dia menjg ank2.
Dia jg Mengelakkan sy drpd perbuatan zina & maksiat.
Dia memask & menyediakan mknan sdgkan itu bkn tanggungjwbnya.
Maka apabila isteri sy b'letr sy mesti bersbr memandgkn sgla kebaikan yg sudh diberikan.
Kisah ini memberi isyarat supya suami perlu bersbr dgn isterinya & bersbr dgn kekurangan isteri. Saling bersbr dgn kerenah pasangan adalh 1 cr mengikat kesetiaan pasangan & memberi masa kpd dirinya melihat kebaikan & pengorbanan yg dicurahkan apabila hidup bersama.
P/s: Jgn la kita sesekali maki hamun suami kita x baik...
x mau mcm 2... x mau...

No comments:

Post a Comment

tanpamu siapalah aku

tanpamu siapalah aku
cayang ckit

Haziq Zakuan

Haziq Zakuan
14.04.2008

Haikal

Haikal
29.02.2008

Husna Zulaikha

Husna Zulaikha